maandag 1 juli 2013

Hair Care en Conditioner vinden in Gambia

Zo Zeytin

Hier een snelle babbel van mij over haar producten en Conditioners vinden in Gambia. Heel kort door de bocht het was een ramp. Geloof me het was verschrikkelijk. In de winkels zie je alleen maar Shampoo, shampoo, shampoo en nogmaals shampoo. Of je vind iets dat uit China komt met een afbeelding van een Chinese of Indische vrouw dat vol zit met weet ik veel en die je belooft dat het je haar een volume boots zal geven. Het laatste wat ik nodig heb en alle Gambiaanse vrouwen is een volume boots. Ons haar heeft een Moister boots nodig. Een simpele Herbal Essence of een Nivea conditioner ...vrouw vergeet het. Wat er een beetje te vinden zijn in supermarketen, zijn  Dove ( haar ) producten van die hele oude formules die een conditioner hadden waarin er niet eens genoeg in zit om op de helft van me haar te gebruiken. En die dingen zijn duuuuur !!!

Wat ik ook veel zag waren van die Pink Oil haar producten en de merk TCB. Heel veel van TCB. bij de haar toko's  Die oudere Zeytins kennen deze merk zeker. Ik vond het frustreren, want ik had geen ml conditioner meegenomen. Ook al ga ik al jaren naar Gambia ik heb nooit naar haar producten gekeken. Hoe heb ik deze probleem opgelost. Ik gaf geld aan de Cabine crew om producten voor me mee te nemen en zo had ik 3x per week ( wat zo vaak vlogen wij  ) een pakketje met alleen maar conditioner, want ik deed 99% alleen maar aan cowashen in Gambia. En nog een ding Zeytin weet je dat Gambianen geen kokosolie kennen. Het hele land zit vol met die bomen. En kokosolie wordt ge├»mporteerd en verkocht voor belachelijke prijzen. Wij weten wat we allemaal met kokosolie kunnen doen en hoe we het kunnen maken maar zij niet. Alles van hun is Palmolie. En zo vloog ook mijn kokosolie en Olijfolie naar me toe.

Conditioners zijn echt moeilijk te vinden in Gambia. En de meeste vrouwen gebruiken het ook niet en dat zie je terug aan hun haartjes. Het is droog, broos en het breekt van alle kanten. En wat ook erg is om te zien, is hoe ze het haar relaxen. Als degene al een relaxed heeft wordt de relaxer meteen op de hoofdhuid gezet en doorgehaald tot in de puntjes. Ook weave en pruiken van die goedkope glanzende stukken is het straatbeeld of vlechtjes die veels te lang in blijven en te strak worden gezet. Heel veel van ze weten niet dat je je vlechtjes gewoon kan wassen. Daarom als ik een hele hoop muggen zie rond vliegen bovenop je hoofd, dan weet ik genoeg, want je hebt je haartjes, pruik of weave niet gewassen. Ze zijn nog achter daar in Gambia en het gaat nog heel lang duren voordat er verandering in komt. En nog een ding dat ik heel funny vond. In het begin had ik vaker me haar in mini twistjes en elke keer  kreeg ik complimenten van man of vrouw voor me dreadlocks : " Yeah man jij bent een mooie rastafari chick ". Na een tijd deed ik ze niet meer. Echt het is een totaal andere wereld daar in Gambia. Volgende keer als ik daar naar toe ga, neem een koffer vol met alleen maar haarspullen. 

Ciaaaooo Zeytins

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen